Hvordan ser sjekklisten vår ut?
- Jobb. Ønsker og kan vi søke om permisjon eller skal vi si opp? Vi har sagt opp jobbene våre, og har allerede vært i samtaler med rekrutteringsbyråer slik at de vet hvem vi er når vi tar kontakt i løpet av våren 2012.
- Skal vi leie ut huset? Hvis ja, til hvilken pris? Møblert/delvis møblert? Annonsering på finn.no? Forskring ved uteleie? Hvilke kostnader skal vi dekke i løpet av året? (eksempelvis ADSL, nettleie for strøm, kommunale avgifter). Kontrakt lastet vi ned fra http://www.huseierneslandsforbund.no/
- Klargjøring av huset. Hvilke av de tingene som vi har utsatt i alle år må nå gjøres, slik at huset er i "tip top shape"? Har vi nok lagringsplass? Svaret for oss var nei, og da var det bare å begynne å rydde og kaste og låne ut ting til famile og venner.
- Våre 2 biler, skal vi selge dem? Pris? Annonsering? Hvilke klargjøring av bilene må gjøres? Vi fikk noen gode tips fra NAF sine hjemmesider, og lastet også salgskontrakten og salgsmelding ned herfra: http://www.naf.no/Kjope-eller-selge-bil/Kjopekontrakt/
- Forsikringer? Vi trenger helårs reiseforsikring og det er store prisforskjeller mellom tilbyderne. Valget falt ganske enkelt på frende.no. De har vunnet flere tester, har best pris og ikke minst den beste reiseforsikringen. Av tilbudene vi fikk var det 17 000 kr i forskjell fra dyrest til billigst leverandør! Siden vi begge har sagt opp jobbene våre, står vi nå uten liv- og uføredekning, slik at vi har måtte bestille dette i tillegg.
- Hvilke vaksiner må taes? Vi valgte å ta vaksinene på vår lokale helsestasjon i Ås, ettersom vi hadde hørt at de hadde god kunnskap om hvilke vaksiner som bør taes i de forskjellige landene. Det var også klart billigere å ta vaksiner på helsestasjon fremfor en privat klinikk.
- Før avreise har alle vært på årlig tannlegesjekk.
- Alle har tatt sine runder hos leger, fått de reseptene som trengs og medisin er nå i hus.
- Hva skal vi ha med oss på reisen? Konklusjon: Minst mulig.
- Planlegging av reiseruten. Vi har brukt MYE tid på planlegging. Vi har sjekket nettet, kjøpt reisebøker og fått gode råd fra familie og venner. Vi har vært opptatt av å ha en reiserute som er meget godt egnet til å ha med 2 små barn. Innimellom har vi opplevd at det blir for mye informasjon og valgmuligheter. Det var noen som spurte hvordan vi velger ut steder som vi skal til, og ikke minst bo på.
- Bestilling av fly/leiligheter/hotell/leiebil. Etter mye sjekking på internett ser vi at vi får gode priser ved å bestille flybilletter og overnatting selv. Vi ønsker å ha fleksibilitet underveis i reisen, og har derfor ikke bestilt alt allerede nå. Det som er viktig når man skal på en slik reise er å sjekke hvilke regler som gjelder for inn- og utreise av de ulike landene. I USA må man f.eks. ha enten en tur/retur billett eller en billett for videre reise for å kunne komme inn i landet.
- Visum? Det er viktig å sjekke hvilke regler som gjelder for visum. Skal man til USA må man huske ESTA regisitering som gjøres via nettet i god tid før avreise. Pris:14 dollar pr visum. Her registerer man seg: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Gjennom Ticket har vi kjøpt visum til Australia, og pris var 125 kr pr pers.
- Barnehage? Vi søkte om ett års permisjon, og fikk den innvilget uten problem.
- Hvordan holde kontakt med familie, venner og barnehagen? Vi var fast bestemt på å opprette denne bloggen slik at de som ønsker kan følge med oss på vår reise. I tillegg har vi skype og den kommer nok til å bli flittig brukt.
- Budsjett? Det er mange som spør oss om hvordan vi har lagt opp budsjettet, og det har ikke vært enkelt å sette opp et budsjett for denne reisen ettersom det er store prisforskjeller til de ulike landene. Kjell-Erik har gjort en super jobb og brukt ufattelig mange timer på dette.
Kom på et lite tips ang. leiebil i USA... Styr unna leiebilselskapene på selve flyplassen. Legg heller litt penger i første drosje/annen transport fra flyplassen og finn et leiebilselskap på stedet dere skal. Dere kan spare 2-300$ pr uke på dette.
SvarSlettGleder meg skikkelig til å høre mer om turen deres :) Riktig god tur på lørdag!
Ser dokker er kommet vel fram til Miami uten at Irene forstyrra turen. Av bildene ser eg at dokker bor i Down Town. Vi var der for to år siden. Mye høge glass og betongbygg. Vi bodde i Ocean Drive på Miami Beach. Anbefales! Kos dokker!! Håvard B
SvarSlett